DAVINCI development, baggrunden
1. april 2000 startede Ole Lykke Jensen og jeg firmaet DAVINCI development ApS. Min baggrund for at starte som selvstændig erhvervsdrivende var en uddannelse som Teknisk Assistent, 15 år som plastemnekonstruktør hos LEGO System A/S og en god portion sund fornuft.
Jeg blev i 1985 ansat hos LEGO i Billund, og allerede samme år stiftede jeg bekendtskab med computeren og et 3D program som konstruktionsværktøj. Jeg blev hurtigt klar over, jeg havde flair for at bruge computeren og kunne se de fordele, som er forbundet med at kunne se sin konstruktion i 3D frem for at bruge et traditionelt tegnebord som værktøj.
Den væsentligste grund for mig til at starte eget firma var at bruge mine evner og min viden inden for 3D-konstruktion på andre produktområder end legetøj. At være en del af det teamwork, der skal til for at for at bringe spændende, gode produkter frem til forbrugerne.
Se vores hjemmeside ved at følge linket nederst til venstre.
Produkterne
Siden vi startede DAVINCI development, har jeg været involveret i utrolig mange spændende opgaver. Vores første store opgave var den mekaniske konstruktion til et system, som overfører, det du skriver på en whiteboardtavle til din computer. Ovenfor ser du et computerskabt billede af pennen til systemet.
Jeg har lavet adskillige toiletsæder for Pressalit. De visuelle krav til de endelige toiletsæder er meget høje. At bibeholde formerne eller designet i produktet, samtidig med at konstruktionen tilrettes mod en effektiv produktion, kræver det ypperste af konstruktøren og 3D programmerne. Men jeg synes, jeg kan være stolt af resultaterne. Jeg er overbevist om, at det er Pressalit også.
Og så kan jeg nævne i flæng. Højtaler for Blue Room Loudspeakers i England, reservedel til svinefoderautomat for Daltec i Egtved, hus for differentiale til handicapcykel, hydraulikkomponenter og plastdele for Sauer-Danfoss og sidst men ikke mindst en pokkers masse nye spændende LEGO produkter.
Specialet
Hvis jeg skal fremhæve noget, jeg er specielt god til, så er det Reverse Engineering. Reverse Engineering er hvor et produkt designes fysisk, ofte fordi formen og proportionerne ikke lader sig beskrive på en tegning eller fra scratch på en computer. Der findes så forskellige metoder at overføre den fysiske model til computeren i form af punkter. Det er så her, jeg kommer ind i billedet. Jeg har mange års erfaring i at skabe alle disse punkter om i en brugbar computermodel. Denne computermodel bruges så som grundlag for den senere produktion. Det er langt lettere at manipulere med computermodellen end med den fysiske model. Populært sagt, spejler man detaljer eller scalerer modellen for at tage højde for svind ved fremstillingen med et tryk på en knap. Gennem årene har jeg lavet en stor del af LEGOs duplo dyrefigurer ved hjælp af denne teknik.
Fremtiden
Vi vil i fremtiden se computeren brugt til at simulere virkeligheden i langt større udstrækning end i dag. Der er både tid og penge sparet ved at simulere produktions- og brugsforhold inden tegnebogen tages frem for at investere i produktionsudstyr. Dette er en af metoderne til at konkurrere med lavtlønsområderne i østeuropa og fjernøsten på. Jo tættere vi kan komme på det optimale i første hug, jo færre omkostninger inden produkterne står på hylderne, og jo hurtigere kan hylderne fyldes.
Jeg vil bidrage, det jeg kan, for at DAVINCI development er en del af denne fremtid.