FISKETURE 2008

Billeder fra fisketure
De billeder jeg synes, jeg vil dele med jer andre kan ses på min blog.

51. 29. december 2008, Horsens fjord, Hundshage
Jeg skulle traditionen tro lige et smut på fisketur her mellem jul og nytår. Det blæste godt nok en del fra sydøst, så det blev en kold tur. Jeg fiskede fra spidsen af Hundshage og ind mod Snaptun, uden at fange noget. På et tidspunkt troede jeg, jeg havde kontakt til en fisk, men det var bare noget tang, der ligesom rykkede lidt igen.
Vi ses igen i 2009.

50. 16. november 2008, Vejle fjord, Lillebælt
Selvom der blæste en hård kuling fra vest skulle jeg på fisketur, om ikke andet kunne jeg få blæst skidtet ud af mine sparsomme lokker. Jeg var først ved Trelde Næs, hvor der godt kan fiskes i blæsevejr, især når vinden kommer fra vest. Men vandet var møgbeskidt, så jeg gik bare en tur rundt om næsset og tilbage gennem skoven, inden jeg kørte vider til Hagenør.
Her blæste det selvfølgelig også, men nede ved vandet i læ under skrænten var det næsten vindstille og vandet var helt klart. Jeg fangede ingen fisk og mærkede heller ikke til at der var nogen. Det eneste jeg så, var et par marsvin der kom forbi. De fandt nok heller ingen fisk, for de forsvandt hurtigt igen.

49. 17. oktober 2008, Grindsted Å
Jeg fiskede det meste af eftermiddagen idet fine efterårsvejr. Steder med læ var så varme, så jeg flere gange bare sad og nød solen varme mit ansigt. Fiskeriet stod ikke mål med vejret, der var rigtig meget vand i åen og det var meget beskidt. På vejen hjem stoppede jeg ved Grene Å vede broen mellem Billund og Hegnsvig. Her var vandet klart nok. De arbejder med et eller andet ved sidste dambrug inden Utoft, så måske skidtet stammer herfra. Jeg skulle have tjekket ved Løvlund.

48. 16. oktober 2008, Vejle Fjord
Jeg fik lige lyst til en kysttur og lod arbejde være arbejde. I andet kast ved Trelde Næs var der en lille ørred efter fluen og 5 minutter senere huggede en fisk på. Den var lige under målet. Efter en times fiskeri havde jeg kortvarigt kontakt med nok en lille fisk. Da det begyndte at blive mørkt og vinden tog til, pakkede jeg sammen og kørte hjem.

47. 14. oktober 2008, Grindsted Å
Jeg nåede lige at fiske en times tid inden solen gik ned. Jeg fiskede kun med tørflue, selvom der ikke var nogen overfladeaktivitet. Et par små stallinger var lige oppe for at tjecke fluen.

46. 8. oktober 2008, Grindsted Å
Det var efterhånden længe siden, jeg sidst havde været på fisketur, så da jeg havde mulighed for at holde et par timer fri fra arbejde, gik turen til Utoft. Jeg snakkede først længe med en hyggelig tysker. Han havde haft kontakt med en fisk, lige da han begyndte at fiske ellers ikke noget. Jeg gik helt ned til sommerhuset uden at se noget til klækninger, så jeg satte en kuglehovednymfe på og fiskede på turen tilbage både opstrøms og nedstrøms.
Ved birketræerne over for det gamle Melvej-stykke fangede jeg på kort tid 2 stallinger og havde kontakt til nogle flere. Mellem 30 og 35 cm var stallingerne. Senere så jeg et par grove ørreder, men ingen af dem kunne jeg fange. På det sidste stykke op mod P-pladsen snakkede jeg lige med 2 belgiere, den ene af dem havde fanget en bækørred på wobler.

45. 24. september 2008, Ansager Å
Mogens og jeg var på en kort aftentur til stykket mellem Ansager og Krogager. Vi fangede bare et par små stalinger.

44. 17. september 2008, Grindsted Å
Jeg var lige en tur ved Utoft i en times tid. Jeg havde håbet på lidt klækninger, men det var vist kun myggene, der havde klækket. Der er stadig meget vand i åen, og jeg fiskede stort set ikke.

43. 23. august 2008, Grindsted Å
En dejlig aften uden vind og begyndende mosekonebryg. Der var en del døgnfluer, men jeg så ingen fisk ringe. Ikke før et stykke opstrøms broen i Utoft. Helt inde ved bredden under et træ, så jeg en stor fisk tage insekter. Jeg kunne se den var stor, for den stak hovedet helt op af vandet, når den tog et insekt. Jeg satte en lille flue på og skræmte fisken i andet kast.
Jeg gav den lidt tid, mens jeg skiftede til en lidt større flue. Da fisken begyndte at ringe igen, kastede jeg til den og den tog med det samme. Det var en stor ørred over 40 cm, så den gav en god kamp. Jeg måtte ud i vand til lårene for at få fluen ud. I kampens hede kunne jeg ikke få fat i fluen, men så sprang snøren og fisken var fri.

42. 21. august 2008, Grindsted Å
Selvom det har regnet en del på det sidste skulle en friaften bruges til entur til åen. Som ventet var der rigtigt meget vand og det var svært at fiske. Det blev dog til mindre stallinger, som jeg fangede på nymfe. Egentlig ikke fisk, som var værd at nævne, men i mangel på bedre, så lad gå.

41. 13. august 2008, Grindsted Å
Mogens og jeg fiskede ved Mølby-Eg et par timer frem til det var næsten mørkt. Oplevede et par heftige regnbyger og en bækørred på godt 40 cm.

40. 5. august 2008, Grindsted Å
Jeg kunne lige nå et par timer ved åen efter en dags arbejde i Viborg. Det var helt rart at være ved åen i ikke alt for varmt vejr. Da skumringen begyndte fangede jeg 4 stallinger. 3 mindre og en flot fisk på 35 cm.

39. 3. august 2008, Horsens Fjord
Jeg stod op før fanden fik sko på for at være ved vandet, når det begyndte at lysne. Vågnede rigtigt da jeg fandt en mus i min sko, da jeg var ved at tage dem på.
Det var en smuk gåtur fra P-pladsen til Hundshage i det morgenfugtige vejr. Jeg fiskede et par timer og havde et par hornfisketilbud. Jeg så ikke noget til ørreder. Jeg var hjemme igen med runstykker til morgenkaffen.

38. 30. juli 2008, Grindsted Å
Efer gårsdagens opløftende afslutning tog jeg i dag ind til bystykket i Grindsted. I dag blev mindst lige så opløftende. Jeg lagde ud med en stalling på 15 cm og så en på 25 cm. Da jeg sådan var varmet blev det til 3 i rap à 35 cm. Dvs. den ene nåede at hoppe af krogen igen, lige inden den nåede stangspidsen.
Eneste minus ved aftenen var da 2 kajakker kom sejlende, mens de nærmest jagtede en svanefamilie. Svanerne var i hvert fald ikke glade ved situationen. Senere så jeg en ræv krydse åen. Jeg vidste ikke Mikkel brød sig om vand

37. 29. juli 2008, Grindsted Å
Jeg gik nedstrøms fra broen i Utoft ved 20-tiden. Jeg fiskede sporadisk med en nymfe på udvalgte steder. Ved sidste sving inden grødeopsamlingen var en stor fisk efter fluen, men jeg så kun trykbølgerne på overfladen. Da solen var lige ved at forsvinde, begyndte fiskene at ringe og jeg prøvede med små tørfluer. En enkelt fisk bed ordentlig på, jeg havde egentlig troet det var en stalling, men fisken viste sig at være en bækørred på et par og 30 cm.

36. 24. juli 2008, Grindsted Å
En lile formiddagstur til Utoft for at se om der skulle være en klækning på dette tidspunkt. Det var der ikke, så jeg fiskede bare i 10 minutter. Mest efter en megastor stalling, der stod og fouragerede i et dybt hul. Jeg kunne ikke fluen ned til fisken, så jeg opgav og fangede en standard stalling på 30 cm lidt længere opstrøms.

35. 22. juli 2008, Holtser Hage
Vejret virkede fint iBillund, men ved Holtser Hage var vinden ret stærk og hele vestsiden af hagen kunne ikke fiskes med flue. I stedet fiskede jeg kun mod nord ud mod fjorden. Jeg så ikke noget til ørreder, men en del hornfisk viste interesse for fluen, men det blev ved interessen.

34. 21. juli 2008, Grindsted Å
Efter arbejde kørte jeg en tur til Mølby-Eg. Her var der en del døgnfluer, men ingen fisk, der gad æde dem. Jeg havde en pæn stalling på krogen et stykke tid, men den genvandt selv sin frihed.
Ved 9-tiden kørte jeg ned på bystykket, hvor der også var gang i døgnfluerne. Her var der så til gengæld også gang i fiskene. På en times tid fangede jeg 4 stallinger. 2 på ca 25 cm, en helt lille en og så en flot fisk på 38 cm. Ingen ville bide på en CDC-flue, men hareørefnuller, det virkede.

33. 17. juli 2008, Grindsted Å
Jeg hentede Mogens for at køre til Utoft, hvor vi skulle mødes med Jørgen ved 19-tiden. Dagens fangst blev 4 stallinger, 2 på tørflue og 2 på nymfe. 3 af fiskene var mellem 30 og 35 cm, mens den sidste ikke var ret stor.
Jeg så en lille odder eller også var det en mink.

32. 16. juli 2008, Trelde Næs
På vej hjem fra arbejde bestemte jeg mig for en tur til kysten. Det blev så til Trelde Næs. Der var flere andre, som også syntes det var en god aften til en fisketur hertil. Efter en halv times fiskeri blev de andre fiskere og et par turister på aftentur vidne til at jeg fightede og landede en 52 cm blank havørred.
Jeg havde set fisken være efter min flue bare 5 meter uden for stangspidsen. Jeg kastede kort et par gange og så kom et hurtigt kontant hug. Efter nogle minutters hård fight kunne jeg kane fisken på land. Se et billede på min blog.
Jeg fiskede videre og løb ind i en bande hornfisk, hvoraf jeg kun havde held med at fange en af dem. Da det var blevet mørkt vendte jeg næsen hjemefter uden at have set mere til ørrederne.

31. 15. juli 2008, Ansager Å
Jeg fiskede en times tid fra P-pladsen i Kølskevad og nedefter. Ikke noget at skrive om, undtaget en lille regnbue.

30. 14. juli 2008, Grindsted Å
I dag gik jeg først opstrøms broen i Utoft og fangede en stalling i sidste sving inden vores stykke slutter. Så gik jeg nedstrøms, og i samme hul som i går fangede jeg nok en stalling på nymfe. Jeg gik ned for at prøve ørrederne, som står ved grødeopsamlingen, men som sker for det meste, så skræmte jeg dem bare.
I stedet var der lige en stalling, der tog småkravl på overfladen, så jeg satte noget lignende på snøren og fangede fisken. Alle stallingerne ar mellem 35 og 40 cm. Se den ene på min blog.

29. 13. juli 2008, Grindsted Å
Jeg havde håbet på lidt tørfluefiskeri, men jeg gik hele vejen ned til grødeopsamlingen, og jeg så ikke en eneste fisk ved overfladen. Jeg havde derimod spottet et par gode fisk i nogle af de dybe huller. Så dem ville jeg prøve på tilbagevejen. I det første hul jeg firede fluen ned i, var der lidt forsigtige hug, inden fanden var løs. En god fisk havde taget nymfen. Den gik hurtigt i grøden, så jeg måtte om bag den, for at få den ud igen. Efter et par minutter kunne jeg pille fluen ud, mens fisken stadig var i vandet. Det var en flot bækørred på ca 40 cm.
Jeg gik længere opstrøms og i næste hul lod jeg fluen hvirle ud over noget grøde hen over det dybe vand. Her faldt hugget til gengæld hårdt og kontant. Jeg troede først det var endnu en ørred, jeg havde fået på krogen. Men da jeg fik fisken til overfladen, kunne jeg se, det var en stalling. Jeg måtte kane fisken ind over noget vegtation, da der her var meget sumpet. Fisken hoppede lidt og krogen faldt selv ud, så jeg skulle bare give den det sidste skub tilbage i åen. En nydelig stalling over 40 cm.
2 fisk på kort tid på 2 forsøg, det var da helt godt, så jeg gik tilbage til bilen og kørte hjem.

28. 9. juli 2008, Omme Å
Sammen med Mogens tog jeg til Omme Å ved Hoven. Det kunne jo være, vi kunne overliste en havørred. Vi delte os op og efter lidt fiskeri mødtes vi ved broen midt på stykket. Jeg havde ikke mærket noget og Mogens havde fanget en fisk, han ikke viste hvad var. Efter beskrivelsen tror jeg det var en rudskalle.
Nedstrøms broen fik vi ikke fisket meget. 2 svanefamilier havde et vældigt opgør om rettighederne til et langt stykke å. Fuglene piskede frem og tilbage, mens kvierne på marken på modsatte side måbende kiggede på. Nå ja, kvier måber jo altid. På vejen hjem løb 3 grævlinger over vejen et godt stykke foran os.

27. 16. juni 2008, Grindsted Å
Klokken var 10 minutter i 8, skal jeg se fodbold eller tage på fisketur. Jeg valgte fisketuren, og det kom jeg ikke til at fortryde. Jeg var hurtigt ved broen i Utoft, og jeg gik helt ned til sommerhuset. Ved det dybe stryg satte jeg mig og bandt en tung nymfe på forfanget og listede den ud i vandet. Der gik bare et par sekunder og så faldt hugget. Det var årets til dato flotteste stalling. En tyk og fed fisk på 45 cm. Se fisken på min blog.
Efter at have sat fisken ud igen, trak jeg lidt mere snøre af hjulet og kastede opstrøms i stryget. Da fluen blev hvirlet ned af strømmen kom det næste hug, denne gang var den en ligeså flot stalling, dog kun knap 40 cm. Forrygende. Jeg bevægede mig opstrøms og fik øje på et par ringende fisk. På med en lille tørflue og kort tid efter havde jeg fanget yderligere en stalling lige under de 40, en på 25 cm og en bækørred også ca 25 cm.
Jeg gik nu langsomt tilbage til bilen uden at fiske ret meget. Under en grødeklat så jeg pludselig en fisk. Jeg kravlede nærmere på alle fire og stak hovedet ud over det høje græs, der voksede langs åen på dette sted. Jeg lå et pænt stykke tid og beundrede en stor ørred, den var over 50 cm. Jeg beluttede mig for ikke at fiske efter den, jeg havde ligesom fanget nok i dag.

26. 10. juni 2008, Grindsted Å
Jeg kørte igen til Utoft for at prøve at gå optrøms. Her var der også fisk at se, men ikke stallinger så tæt som nedstrøms broen. Store ørreder var der også her. Jeg gad ikke fiske i den kraftige vind.

25. 9. juni 2008, Grindsted Å
Jeg skulle hente min bil inden kl 16.00, så jeg var tidligt hjemme. Jeg kørte til Utoft for at gå en tur langs åen. Nu når solen stod højt på himlen, og vandet var lavt og klart, var der perfekte forhold for at se fisk. Jeg så adskillige pæne stallinger, dvs. mere end 10, flere flokke af mindre stallinger og 3 store ørreder. Jeg prøvede at kaste til et par af fiskene, men stallingerne var ikke interesserede i tørflue eller mine nymfer. En af ørrederne skræmte jeg med forfanget, selvom det sammen med fluen landede graciøst på vandet.
Men en positiv oplevelse at se alle de fisk.

24. 5. juni 2008, Ansager Å
Jeg snakkede sammen med Mogens, og vi blev enige om at prøve Ansager Å, hvor vi nu har fiskeret sammen med Varde. Vi parkede ved et skilt med teksten Hans Hansens Bro og gik til åen. Da vi kom frem var der en massiv klækning af majfluer og flere fisk var aktive. Jeg fangede dog kun en fisk, men det var til gengæld en flot og stærk stalling ca 40 cm.
Herefter kørte vi til P-pladsen på Lauborgvej og fiskede opstrøms. Her var der også mange majfluer, og efterhånden som vinden lagde sig, en frygtelig masse gnavpander. Mogens fik afprøvet hans nyindkøbte myggenet, som skal bringe ham helskindet gennem hans forestående norgestur. Hvor jeg dog misundte ham det myggenet.
Det var nogle fine stykker å, vi fik set. Her kommer jeg senere i år.

23. 3. juni 2008, Simested Å
Efter dagens arbejde i Viborg kørte jeg omkring mit 'gamle' fiskevand ved Simested Å. Det var her jeg fangede min første fisk på min helt egen flue, det var har jeg første gang oplevede øjeblikket, hvor en stor ørred suger tørfluen til sig, det var her på 1,5 km åstrækning mine første år som fluefisker udspandt sig.
Solen skinnede fra en skyfri himmel, det var varmt og ret blæsende. Selvom en del majfluer klækkede og lettede fra vandet, var det kun enkelte småfisk, som benyttede sig af tilbuddet. Så i stedet for at fiske sneg jeg mig langs åen, mens jeg studerede dens afvekslende forløb. Strømmen snoede sig mellem de langt flere vandplantearter, end jeg er vant til at se i Grindsted Å. Lavvandede stryg med den fineste grusbund vekslede med dybe huller, og der var langt mellem stykker med sand. I det klare vand kunne jeg hele tiden få øje på nye små ørreder. Gad nok vide, hvor mange store fisk, der gemte sig langs brinkerne og mellem vegetationen.
Men jeg håber at komme tilbage en dag, hvor der er rigtig gang i klækningerne for at se om åens tørfluefiskeri er det samme, som det var for 30 år siden. Betingelserne er der i hvert fald stadig.

22. 2. juni 2008, Grindsted Å
Jeg var tidligt fra arbejde og bestemte mig for at prøve noget helt nyt. Jeg parkerede bag sygehuset og fulgte stien ned til stykket ved kirken. Her har jeg aldrig før prøvet at fiske. Åen var her lidt svært tilgængelig, men det blev bedre, da jeg havde passeret Østerbrogade og fortsatte mod Ribe Landevej. Her på stykket var der faktisk masser af fisk. Jeg så flere store flokke af stallinger, 5-10 stykker ad gangen. Ind i mellem var der også store stallinger, altså over 40 cm. Jeg så også 4-5 pæne bækørreder og enkelt lille gedde. Jeg fangede 3 stallinger på tørflue. Den største over 30 cm.

21. 30. maj 2008, Grindsted Å
Jeg var først en tur ude forbi jernbroen ved Arnegården. Jeg syntes det blæste for meget osv osv. Så jeg kørte mod Billund igen og parkerede ved Engsøen. Da vinden lagde sig var der sporadisk stallinger på jagt ved overfladen. Jeg fangede 3 på tørflue, den største ver 30 cm. Det var da bedre end de sidste par ture. Længst oppe mod gangbroen så jeg en gedde stå i noget stille vand bag en grødeklat. Den var næsten 1 m lang, og sikke nogle bølger den fik lavet, da jeg skræmte den.

20. 27. maj 2008, Grindsted Å
I det klare vand skulle der være mulighed for at se nogle fisk. På en tur halvejs ned af stykket så jeg et par små stallinger og en enkelt ørred. Det er simpelthen nedslående, for bare et par år siden kunne man se 2-3 store stallinger i hvert et dybt sted i åen og flokke af små stallinger på de lavvandede strækninger. Jeg håber, fiskene vender tilbage, når grøden får bedre fat og levemulighederne for byttedyrene bliver bedre. Jeg fiskede til en lille stalling, der ringede, men havde ikke heldet med mig.

19. 23. maj 2008, Ansager Å
Jeg mødtes med Mogens efter arbejde på P-pladsen ved Kølskevad. Vi blev enige om at prøve stykket ved Egelund. Åen så fin ud med klart vand og masser af vegeation som strømmen snoede sig igennem. I et sving stod et par små regnbuer og tog fluer på overfladen. Derudover hverken så eller mærkede vi fisk. Jeg fiskede med opstrøms med både tørflue og nymfe, mens Mogens mest fiskede nedstrøms.

18. 22. maj 2008, Grindsted Å
Efter at have været på arbejde hele dagen i Viborg, kørte jeg en tur ind til bystykket i Grindsted. Jeg så ikke mange fisk, men fangede et par små stallinger på tørflue. Men vejret var fantastisk.

17. 19. maj 2008, Grindsted Å
Jeg kørte lige forbi Utoft efter arbejde, jeg trængte lige til noget frisk luft. Jeg gik helt ned til sommerhuset, mens jeg spejdede efter fisk i det klare vand. Jeg så 5 fisk på turen nedstrøms, 3 stallinger og 2 bækørreder, ikke meget at komme efter. På tilbagevejen fiskede jeg en lille smule. Ved et af de steder, hvor jeg havde set en fisk, fik jeg et godt hug på en grå nymfe. Det viste sig at komme fra en 40 cm stalling.

16. 18. maj 2008, Grindsted Å
Lystfiskeriets Dag. Jeg var ved GSF's klublokale det meste af dagen, men nåede lige et smut til åen sammen med unge spinnefiskende knægte. Jeg fangede en 30 cm stalling på tørflue. Den eneste ringende fisk jeg så. Knægtene fangede ikke noget.

15. 14. maj 2008, Grindsted Å
På vej til Grindsted gjorde jeg et lille hold ved Utoft. Vandet er blevet meget klarere de senere dage, alligevel valgte jeg at køre til åen ved Engsøen. Her var vandet derimod ikke så klart som ved Utoft. Jeg fiskede et stykke tid efter en ringende fisk, men den ville ikke tage for sig af retterne. Det var ellers en 4-5 retters menu, der blev serveret for fisken.
Jeg skiftede til en tung nymfe og fiskede langsomt opstrøms. Jeg havde først en mindre stalling på, men jeg så ikke hugget, så den satte sig selv fri igen. Lidt senere, da jeg fiskede gennem en dyb rende ved modsatte bred, så jeg hugget. Efter et par minutter kunne jeg pille fluen ud af fisken med min tang, så den kunne svømme videre. Det var en stalling lidt over 35 cm med en imponerende rygfinne.
Så satte jeg fluen i åbunden og forfanget sprang. Så pakkede jeg stangen sammen og kørte til skovstien for at mødes med Mogens. Her fiskede jeg en times tid, først opstrøms med nymfe, siden nedstrøms med vådflue. Jeg havde ingen kontakt med fisk.

14. 9. maj 2008, Grindsted Å
Jeg kørte til Utoft for at nyde det gode vejr. Det blev også ved det, for jeg hverken så eller mærkede fisk.

13. 7. maj 2008, Grindsted Å
En lille tur fra Quickly og ned til den første bro og tilbage igen. Jeg fangede 2 mindre stallinger på vejen nedstrøms. På tilbagevejen fangede jeg kun én, den var tilgæld ca 35 cm og fluen var en grå fortynget nymfe. Lidt senere endte fluen i et træ. Så pakkede jeg sammen og kørte hjem.

12. 4. maj 2008, Vejle Fjord
Jeg var først ved Trelde Næs, men kørte igen uden at fiske. Jeg kunne se mindst 3 andre stå ude på revet, så jeg gad ingen gang at gå derud.
I stedet kørte jeg til Holtser Hage, her var der til gengæld ikke andre. Der var nu heller ikke nogen fisk. Vandet var meget grumset og som nævnt så jeg heller ingen fisk, så motivationen faldt hurtigt. Jeg havde i det mindste håbet på at der kunne være lidt hornfisk. Næste gang måske.

11. 3. maj 2008, Grindsted Å
Efter succesen med tørfluefiskeri på sidste tur kørte jeg til Mølby-Eg ved Arnegården for at se om det kunne blive til tørfluefiskeri her. Jeg har en formodning, baseret på fornemmelser, at der er flere stallinger jo længere nedstrøms vi kommer. Det er i hvert fald ikke videnskabeligt dokumenteret. Nå, men der var nu ingen klækninger i gang, så heller ingen tørflufiskeri.
I stedet frem med en tung nymfe. Str. 10 med rødlig krop, guldtinsel og ingen hackle, men derimod et kuglehoved. Jeg fiskede opstrøms gennem de første par sving uden der skete noget. Da jeg begyndte å det lange lige stykke prøvede jeg at fiske så fluen drev forbi, hvor jeg mente der var strømlæ. I slutningen af et af kastene var der en lille rørelse ved linen og jeg strammede straks op. Jeg kunne med det samme mærke det var en fisk, og at den var stor. Efter ca 5 minutter fik jeg fisken at se, Det var en ørred og den var blank. Jeg lagde alt det pres på den jeg turde, og vi fulgtes ned af åen til der var et egnet sted for landing. Jeg fik den ind over noget sand og fik med et snuptag hevet fisken på land.
En havørred i åen. Det er trods alt stadig ikke hverdagskost, slet ikke på klasse 4 og en lille flue. Se billede af havørreden.

10. 1. maj 2008, Grindsted Å
Da jeg kom til Utoft, var P-pladsen allerede fyldt med biler, så jeg stoppede bare for at tale lidt med hollænderne, som skulle til at begynde deres fiskeri. De havde allerede haft et par gode dage, og havde endda fanget stallinger på tørflue.
Jeg kørte videre og parkerede bilen ved roklubben. Jeg fangede hurtigt den første stalling på en nymfe. Mellem det første og andet sving var der en del fisk, som ringede. Jeg satte en tørflue på og fiskede efter den der var længst nedstrøms. Så kunne jeg altid prøve de andre på tilbagevejen. Snart havde jeg fanget en stalling på 30 cm. Længere nedstrøms var der ikke flere ringende fisk, så jeg brugte nymfe igen. Et pænt stykke nedstrøms fangede jeg 2 stallinger lige i rap, begge ca 25 cm.
Jeg holdt en lille pause, før jeg begyndte at gå tilbage. Der var stadig ingen fisk, som ringede før jeg var tilbage ved ovennævnte. Jeg skiftede tilbage til tørflue og fangede snart en stalling på ca 30 cm. Den næste fisk i rækken ville ikke tage den samme flue, så jeg skiftede flue et par gange. Til sidst syntes fisken dog at en hareøreflymf kunne spises, et kast med denne flue var nok. Denne var fisken lidt større end de forgående, nemlig 35 cm.
Det var dejligt at komme i gang med tørfluerne.

9. 28. april 2008, Grene Å
Jeg fiskede en lille time efter at have handlet ind til aftensmaden. Jeg fiskede kun opstrøms på det lille stykke, hvor der ikke er skov ud over åen. Jeg havde et par små hug og fangede 2 små ørreder. 5 og 15 cm.

8. 27. april 2008, Grindsted Å
Ved 18-tiden var jeg ved Engsøen, hvor jeg fiskede en times tid. Jeg havde et par små hug og fangede en 15 cm stalling og en endnu mindre ørred.
Jeg kørte så videre til Mølby-Eg, hvor Mogens og Ole havde tænkt sig at fiske. Jeg kunne se dem i det fjerne, da jeg kom ned til åen og kunne lige så godt fiske mig vej ned til dem. Jeg havde et par fisk efter fluen, inden en stalling på 33 cm huggede på fluen. Den blev lige fotograferet, inden den kom tilbage, hvor den hører hjemme. Se billede.
Jeg har fået mail fra en der hedder Rasmus, som siger jeg har fanget den samme fisk 2 gange. Jeg har nu nærstuderet mine billeder af fisk fra 1. april og 20. april. Pletterne på fisken på de to billeder er fuldstændig ens, så jeg giver Rasmus ret. Det er den samme fisk. Der er en lille kilometer mellem de to fangststeder. Catch and release virkede altså i dette tilfælde.

7. 20. april 2008, Grindsted Å
En rigtig dejlig forårsdag med højt solskin og let til frisk østenvind. En dag der skreg på en fisketur, så jeg kørte til Utoft, hvor jeg regnede med at skulle fiske sammen med en masse andre. Men jeg havde åen for mig selv lige bortset fra 2 ravne der kredsede over skoven et stykke tid, men de udstødte deres dybe råårrk.
Jeg fiskede nedstrøms, da der ikke var meget liv at se. Arrhh, det var nu fordi det var det letteste med den friske vind. På samme sted, hvor jeg fangede fisk på tur 4, fik jeg et godt, kontant hug. Efter lidt svømmen frem og tilbage kunne jeg pille vårfluimitationen ud af fiskens mund og sætte fisken tilbage i åen. Det var en ørred lige over 50 cm. Se billede.

6. 18. april 2008, Ansager Å
Efter at have været på arbejde på en helligdag tog jeg til åen ved 4-tiden om eftermiddagen. Opstrøms P-pladsen i Kølskevad mellem træerne langs åen, var der læ for den friske østenvind og solen bagte næsten som på en sommerdag. Jeg fiskede hele vejen op dambruget inclusive det nye stykke, vi har fået deroppe. Der blev kortere og kortere mellem regnbueørrederne jo mere jeg nærmede mig dambruget.
Træerne kostede mig et par fluer, men jeg fangede 8-10 regnbuer med den største ca. 30 cm. Da jeg kom tilbage til spanget ved P-pladsen skulle jeg lige prøve lidt nedstrøms. Bare 5o m efter spanget huggede en god fisk, efter et par minuter kunne jeg sætte en fin bækørred på 30 cm fri igen. Det blev en tur over forventning pga. det gode vejr og en bækørred.
Da jeg nu var herude kørte jeg over Ansager på vejen hjem for at kigge på det gamle ASF stykke som vi har overtaget. Der skal jeg prøve at fiske på et senere tidspunkt. Det ser virkelig spændende ud.

5. 15. april 2008, Grindsted Å
Var bare lige ude for at få lidt frisk luft og fiskede kun lidt. jeg fangede heller ingen ting. Jeg mødte mogens og vi snakkede i længere tid end jeg havde brugt på at fiske.

4. 9. april 2008, Grindsted Å
Jeg var ved åen ved 18-tiden og tog mig god tid til at få grejet i orden. I dag ville jeg prøve lidt med nymfe på den sædvanlige side af åen. Jeg begyndte først at fiske der hvor fiskeriet stopper på modsatte side. Der var et par hug hist og her, men på vejen tilbage bed en fisk jeg før havde set. Det var en bækørred på ca 40 cm, som jeg satte fri uden at have den inde på land. Da solen endelig var ved at gå ned, rejste jeg nok en ørred.

3. 6. april 2008, Grindsted Å
Jeg sluttede dagen med at køre en tur til Engsøstykket. Flere steder var der læ, så jeg kunne stå og blive bagt af solen, herligt. Jeg så årets første døgnfluer, og jeg mærkede et par småfisk ved fluen. Ellers ingenting.

2. 4. april 2008, Grindsted Å
Fredag aften og fri fra arbejde. Jeg kunne lige nå en tur til åen. Samme sted som sidst kom fisken efter fluen, i dag dog kun én gang. Først da jeg kom til enden af stykket, hvor vi må fiske skete der noget igen. En fisk kom op bag fluen og bed forsigtig i den. Jeg prøvede et modhug, men var nok for hurtig på aftrækkeren, for jeg mærkede den kun lige og væk var den.
På vej tilbage til bilen skulle jeg lige prøve den første fisk en gang til. Jeg sneg mig ind på den og kastede over i det stille vand. Da fluen var på vej ud i strømmen huggede fisken. Denne gang en fætter på 55 cm. Se billede.

1. 1. april 2008, Grindsted Å
Efter 5 lange måneder var det atter tid til en tur til åen. Det var lidt koldt og det småregnede, så jeg satte en stor vådflue på forfanget og begyndte at fiske nedstrøms fra broen i Utoft. Straks efter det første hul var en fisk efter fluen. I næste kast var den der også, men derefter så jeg ikke mere til fisken.
Længere nede af åen var der et godt sted, hvor der nok kunne stå en fisk. Jeg fik fluen til at arbejde sig ind på stedet og prompte kom hugget. Bækørred, små 50 cm. Se billede.