FISKETURE 2005

2005
2005 blev et godt lystfiskeår med masser af gode oplevelser og slet ikke så få fisk. Især Grindsted Å viste sig fra sin bedre side. Jeg fangede i år en del store bækørreder, endel flere en de tidligere år i forhold til antallet af stallinger. Jeg fangede også flere små bækørreder, hvilket også er anderledes i forhold til tidligere. Ved Ansager Å ramte jeg ikke lige dagen, men jeg var der også kun 3 gange.
Det blev ikke til så mange kystture, men jeg synes, jeg oplevede flere fisk, end jeg plejer. De rigtigt store så jeg kun eller også hoppede den af igen.
Bare det snart var sæsonstart!!!

26. december 2005, Vejle Fjord
Jeg skulle lige på fisketur en gang til i dette år. Jeg fiskede en times tid ved Daugård. Stedet blev valgt ud fra vinden, som var kraftig fra nordnordøst, så her var der relativt roligt. Der var skiftevis snebyger, overskyet og solskin, så der var hele tiden skiftende men flotte scenarier, lige meget hvor du kiggede hen. Jeg kørte hjem ved 3-tiden efter en gang frisk luft. Jeg så heller ikke lappedykkerne fange noget.

17. oktober 2005, Grindsted Å
Denne gang gik jeg helt ned til sommerhuset, men nåede kun halvvejs tilbage til bilen, inden det blev for mørkt. Der var ingen døgnfluer på vandet, og kun enkelte småfisk kom til overfladen. Jeg fangede et par stykker af dem og sad mest og kiggede ud i luften. Hjernetømning kan det vist kaldes.

12. oktober 2005, Grindsted Å
Jeg kunne lige nå 1 times fiskeri efter arbejde, inden mørket faldt på. Samme sted som sidst fangede jeg en bækørred, denne gang 30 cm. Flere små fisk ringede, og de tog nogle meget små insekter. Jeg satte en lille sort klat på forfanget og fangede yderliegere en bækørred, ca 25 cm, og 2 stallinger. Den ene lige omkring mindstemålet.

7. oktober 2005, Grindsted Å
Jeg tog lige en times fiskeri i det fantastiske efterårsvejr. Jeg gik kun lige ned forbi Rideskolen. Jeg så en pæn fisk lave små diskrete ringe inde under modsatte brink. Jeg kastede fluen, Partridge and Orange, og straks strammedes snøren. En bækørred på 35 cm havde taget fluen. På vej tilbage ringede en stalling i hullet ved Rideskolen. Efter et par kast bed fisken på. Det var igen en fisk på 35 cm og fluen var en Hareørenymfe fisket på overfladen.

3. oktober 2005, Ansager Å
Jeg var først forbi ved Utoft, men vandet var enormt grumset efter lørdagens regnvejr. Jeg kørte så til Kølskevad, hvor jeg fangede de sædvanlige små regnbuer.

2. oktober 2005, Horsens Fjord
Jeg kørte tidligt om morgenen ud til Hundshage. Den lange gåtur ned gennem skoven og ud langs fjorden var en oplevelse her mens det blev lyst og tågedisen endnu ikke var brændt af. Efter et sving i skoven stod jeg kun 20 m fra en buk, som havde taget ophold midt på stien. Inde i buskadset fik jeg øje på råen, som han nok var ved at kurtisere.
Nede ved vandet så jeg efter kort tids fiskeri en fisk vende i vandet, og jeg kastede fluen hen i nærheden. Efter et par sekunder faldt hugget, og jeg fangede en 30 cm havørred. Lidt senere sprang en 60-70 cm moppedreng helt fri af vandet bare 5 m ude. Jeg fiskede længe efter fisken, som viste sig yderligere 2 gange, men uden held. Jeg gik så sydpå langs skrænterne og så her adskillige fisk. Alle var dog så langt ude, jeg ikke kunne kaste fluen derud.

Uge 38 2005, Sverige
Lotte og jeg var på en uges ferie i Sverige, nærmere bestemt Sävsjö 30 km fra Kalmar. Jeg var ude at fiske 2 gange. Første gang i søen Törn, hvor jeg også fiskede sidste gang, vi var i Sverige. Jeg fangede 5 gedder mellem 20 og 40 cm på spinner og mere end 10 små aborrer, ca 15 cm alle sammen.
Anden gang fiskede jeg i den lokale lystfiskerforenings ørredsø. Jeg så en del ørreder, men fangede kun 1 regnbueørred, 35 cm.

12. september 2005, Grindsted Å
Fint solskinsvejr med let vind fra nordvest. Der var masser døgnfluer i luften, men ingen på vandet. Jeg så ikke mange fisk, bare nogle få stallinger, som ikke rigtigt ville tage fluen.
Næsten tilbage ved bilen så jeg ved modsatte bred en fisk ringe. Efter et par kast til den lille fisk, så jeg en stor fisk i det stille vand midt i åen. Jeg kastede den lille tørflue til den store fisk, og den bed med det samme. Fin ørred ca. 35 cm. Jeg nåede ikke at tage et billede, da den selv fandt tilbage til friheden. Bagefter fangede jeg den lille fisk - igen en ørred, denne gang ca. 25 cm.
Det var ikke helt mørk endnu, så jeg ville prøve opstrøms broen. Jeg så en god fisk ved modsatte bred 25 m fra broen. Første gang fluen drev forbi, så jeg bølgen fra fisken. Anden gang tog den rigtigt og efter et par minutter landede jeg en ørred på 45 cm. Se fluen i fiskens underkæbe.
Nu var det næsten helt mørkt, så jeg stoppede fiskeriet efter en god dag.

5. september 2005, Grindsted Å
Det var længe siden sidste fisketur, så jeg gik helt nedstrøms. I dag var der heller ikke mange døgnfluer, men vejret var pragtfuldt. Solskin og kun en let brise. Jeg fangede en 6-7 små stallinger, samt en enkelt lige omkring 30 cm, alle på en hareørenymfe.
Da mørket begyndte at falde på, skiftede jeg til en cdc-flue. I noget roligt vand ringede en ørred jævnligt, så den tog fluen i første kast. Det var en fed ørred, lige knapt 40 cm.
Nu var det blevet meget mørkt, så jeg vendte næsen hjemefter.
Stalling og ørred.

22. august 2005, Grindsted Å
Ligesom sidst gik jeg ikke helt nedstrøms, denne gang ned til grøften med pælene. Der var ikke mange døgnfluer og derfor heller ikke mange fisk at se. I hullet ved rideskolen ringede en stalling ude midt i strømmen. Da den tog fluen viste den sig dog at være en ørred. Hrmm, ikke alt er, hvad det ser ud til at være.
I skal da også se.
Længere opstrøms fik jeg øje på en fisk og ville snige mig i kasteposition. Lige netop på dette sted plejer jeg at gå en anden vej, så jeg var ikke klar over, der ikke var fast grund under noget græs. Der var faktisk luft under græsset, så jeg faldt en meter ned, inden jeg ramte vandet. Her var også godt mudret, så mine bukser og strømper fik en underlig farve, og jeg havde svært ved at få støvlerne af. Det har jeg lige godt aldrig prøvet før, og fisken så jeg ikke mere til.

15. august 2005, Grinsted Å
Fint vejr med lidt skyer og svag vind fra vest. Jeg måtte lige ud for at kigge til åen. Der var ret meget vand i åen, men ellers var vandet noget af det klareste, det har været i år. Og så var der døgnfluer på vandet.
Jeg gik kun ned til 90-graders svinget. Langs modsatte brink efter svinget, ringede en fisk konstant, så den tog fluen første gang. Det var en fed stalling på 40 cm. Jeg havde set en fisk på vejen nedstrøms i det store hul efter første sving. Den var der stadig på vejen tilbage. Også denne fisk tog fluen første gang. Denne gang var det en bækørred, ligeså på 40 cm.
Jeg besluttede at kigge lidt opstrøms broen. Ved modsatte brink ved busken oven for det tidligere store hul var der af og til et lille blop. Denne gang skulle fluen passere fisken et par gange inden den huggede. Igen en flot bækørred, denne gang 45 cm. Ved sidste sving inden broen ringede en fisk ude midt i strømmen. Det viste sig at være en 35 cm stalling.
Det var da vist en god dag ved åen. Bare en skam jeg ikke havde kameraet med.

11. august 2005, Hagenør
Der var blevet lavet en P-plads, på marken før man kører ned til vandet. Man kan så gå ned af vejen, hvor man før kørte, eller gå ned af grusvejen til højre for at komme til vandet.
Vejret var ok, lidt blæsende, men køligt gråvejr og der var fint strøm i vandet, så jeg startede med at fiske med tro på fisk. Men jeg havde kun et hug på 3 timers fiskeri. Heller ikke bådfiskeren, som havde ankret op længere ude i bæltet, så ud til at have held med sig.

9. august 2005, Trelde Næs
Allerede inden jeg begyndte at fiske, sprang en fisk på godt en halv meter næsten fri af vandet bare 10 meter ude over revet. Jeg havde hurtigt et lille hug - og det var så det. De eneste fisk jeg så sidenhen var meget langt ude. Men vejret var fint.

8. august 2005, Holtser Hage
Det var godt at komme ud at fiske igen efter ferien. Jeg kom til fjorden ved 18-tiden og begyndte at fiske i båden regn og blæst. Jeg så fisk med det samme, og jeg havde hurtigt et par følere efter fluen. Efter en times tid løjede vinden af og regnen holdt op, og det var ligesom at fiskene forsvandt.
Jeg overvejede kort at køre til Trelde, men besluttede at blive. Regnen begyndte lige så langsomt igen, og jeg fangede 5 undermålere i de næste par timer. Fiskene var mellem ca 20 cm og godt 30 cm. En af de andre på fisketur fangede en fin fisk på 45 cm.

1. august 2005, Grindsted Å
Jeg lavede et nyt forfang i går, så det skulle lige prøves af ved åen. Jeg havde snoet forfanget af 0,26 line i stedet for 0,18 for at få lidt mere stivhed i det første stykke efter fluesnøren.
Jeg gik bare et par hundrede meter ned af åen og så de første fisk, der kunne fiskes efter. Jeg fejlkrogede først en lille bækørred, og kort efter tog en flot stalling fluen. 37-38 cm vil jeg tro. På det sidste stykke op mod P-pladsen var der plads til at prøve nogle ekstra lange kast og så lige tid til at fange nok en stalling, denne gang under 30 cm.
Forfanget virkede en anelse stivere, men i medvind er det jo ikke et problem at strække det. Efter en halv time kørte jeg hjem igen.

21. juli 2005, Trelde Næs
Ved 19-tiden var jeg fremme ved næsset og fik hurtigt øje på fisk i det stille vand. Jeg fiskede et stykke tid efter fisk, jeg kunne se, men det blev kun til et par nip i fluen. Jeg prøvede også med en sort Rackelhane. Ørrederne viste dog slet ingen interesse for tørfluen. Jeg satte en Nandu-flue på og fangede straks en undermåler.
Da solen nærmede sig horisonten friskede vinden lidt op, og der begyndte at komme små bølger på vandet. Jeg så en god fisk og kastede fluen ud i nærheden. Da jeg havde trukket fluen lidt ind, fik jeg et hårdt hug og havde en god fisk på. Den trak masser af snøre af hjulet to gange. Så rullede fisken pludseligt i overfladen og væk var den. Fisken var vel 2,5-3 kg.
5 minutter senere fik jeg igen et godt hug og denne gang kom fisken på land. En pæn fisk på 45 cm.

18. juli 2005, Grindsted Å
Jeg kørte til Mølby-Eg stykket for endelig at prøve her. Her mødte jeg en bilfuld fynboer, så jeg besluttede mig for at lade dem fiske i fred og så selv tage til Utoft. Den ene af fynboerne gav mig lige et par kattehårsfluer med på vejen. Han var sikker på, jeg ville fange fisk på dem.
Jeg gik kun op til hestefolden i aften, og jeg fangede ret hurtigt 6 stallinger. 5 af dem omkring 30 og den sidste målte 36 cm. Jeg fangede dem dog først efter at have skiftet fra kattehår til CDC.

14. juli 2005, Grindsted Å
Jeg var forbi åen i går aftes og så, der var massiv døgnflueklækning. Så jeg havde store forventninger til aftenens fiskeri. Og de blev indfriet til fulde.
Nedstrøms grødefanget fangede jeg 2 stallinger - de eneste 2, der ringede på dette stykke. Længere opstrøms fik jeg øje på en bækørred, som tog døgnfluer i en smal rende i grøden. Min flue landede i renden og lå stille i et par sekunder og så kom hugget. Hårdt og brutalt. Efter en kort, men hidsig fight kunne jeg kane en ørred på 45 cm ind til bredden.
Hele vejen op til P-pladsen var der mange steder stallinger, der tog døøgnfluer. Jeg fiskede efter dem der så størst ud. I alt for aftenen blev det til 9 stallinger, hvoraf 5 var over 30 cm.
Se en af stallingerne og ørredden.

7. juli 2005, Grindsted Å
Det havde regnet i løbet af dagen, så måske den smule omslag kunne sætte gang fiskene. Men der skal åbenbart mere til, for jeg så kun enkelte døgnfluer på vandet. Jeg så igen den store bækørred neden for grødeopsamlingen. Jeg prøvede med nymfe og jeg prøvede med tørflue, men ørreden rørte sig ikke ud af flækken. Gad nok vide, hvad den lever af.
Pladdervåd og næsten tilbage ved bilen, så jeg en fisk hoppe helt af vandet. Da min flue landede lige opstrøms fisken, slog den til med det samme. Efter en kort fight kunne jeg lande en af de grimmeste bækørreder, jeg har set. Et alt for stort hoved til en alt for lille krop. Den trængte til en fedekur.
Se den grimme fisk.

29. juni 2005, Ansager Å
Jeg kørte til Kølskevad allerede om eftermiddagen i håb om at se et par regnbuer jage i det varme vejr. De 2 små jeg så, fangede jeg. 15 og 25 cm. Jeg kørte tidligt hjem igen.

28. juni 2005, Grindsted Å
Efter en varm og solrig dag måtte der da komme gang i klækningerne - men nej - jeg så 2 døgnfluer. Jeg fiskede blindt med tørflue på det meste af stykket og fangede en lille stalling og en lille bækørred. De eneste fisk jeg så ved overfladen, sammen med en pæn stalling som også gik efter fluen, men som jeg ikke kunne kroge.
Jeg sluttede af med at snakke med et par sjællændere, som havde fisket hele dagen. De havde kun fanget et par stallinger, men de var vældigt hyggelige at tale med.

27. juni 2005, Grindsted Å
Blæsende, skyet og egentlig ikke et vejr at fiske i. Jeg så ingen døgnfluer, men fangede en lille stalling på tørflue.

23. juni 2005, Holtser Hage
Der var masser af mennesker på udflugt til stranden, det var også en flot Sankt Hans Aften. Inden solen gik ned så jeg flere små fisk og fangede også en ørred på 25 cm. Da mørket faldt på, løjede vinden helt af, og vandet blev fuldstændigt blankt. Herefter så jeg ikke flere fisk.

23. juni 2005, Grindsted Å
Fiskede et par timer om eftermiddagen. Der var ingen klækninger, men jeg så igen et par store bækørreder og prøvede at fagne dem med nymfe. De ænsede overhovedet ikke mine fluer. Skræmte en stor brasen ud fra brinken. Det kunne være sjovt at fange sådan en.

16. juni 2005, Grindsted Å
Fiskede ikke ret meget, men gik og kiggede på fisk. Jeg så en 6-7 store bækørreder. Måske der lige har været udsætning.

15. juni 2005, Holtser Hage
Stille, solrig aften med næsten alt for stille vand, men flot var der. Jeg fangede en enkelt lille ørred på 15 cm og havde flere hug. Blandt andet et godt tungt hiv i linen efterfulgt af en stor strømhvirvel på overfladen. Adskillige andre var på fisketur, en af dem fangede en ørred på blink lige over målet.

2. juni 2005, Trelde Næs
Langt bedre fiskevejr end sidste gang. Lavthængende skyer, der dryppede lidt af og til. Kun en let vind fra sydvest og så var vandet stigende med kraftig strøm ud over revet.
Jeg fiskede først på revet og havde flere hornfiskehug inden en af dem sad godt fast på krogen. Så fiskede jeg kort tid ved kanonstillingen, hvor jeg hilste på en anden fluefisker.
Tilbage ved revet så jeg igen flere hornfisk, men pludselig ud af ingenting faldt hugget. Jeg kunne mærke med det samme, at der var tale om en god fisk. Efter små 5 minutter kunne jeg kane en flot ørred på 51 cm op på stranden. Henriks Nanduflue havde slået til igen.

30. maj 2005, Trelde Næs - Hagenør
Jeg fiskede kun en halv times tid ved Trelde Næs, da ret kraftig blæst og mange andre fiskere gjorde spolerede lidt af fornøjelsen. Havde et par hornfiskehug og fangede en lille ørred.
Næsten ingen vind og heller ingen fisk ved Hagenør.

27.-28. maj 2005, Grindsted Å - Ansager Å - Kongeåen
Denne weekend var det igen tid til årsmøde i Danske Fluefiskere, så jeg tog fri allerede om formiddagen for at fiske mig vej til Foldingbro. I Grindsted Å ved Utoft ringede enkelte fisk. Blandt andre denne stalling - ca 40 cm.
Turen gik videre til Ansager Å, hvor kun det gode vejr bør nævnes.
Fremme ved Kongeåen havde Henrik Leth været der fra om formiddagen, så efter lidt aftensmad skulle ørrederne prøves af. Det blev dog ikke til det helt store, da kun ganske få majfluer var på vandet. Næste morgen kørte vi nedstrøms for at prøve her. Vi stred os gennem sump og krat i den næsten 30 grader varme formiddag og fiskede kun til få fisk som ringede sporadisk.
Om eftermiddagen var det så tid årsmødet. Se nærmere på foreningens hjemmeside. Link findes nederst til venstre.

22. maj 2005, Grindsted Å
Mette skulle ud for at spille fodbold, så jeg tog til åen for lige at prøve min nye line. En WF-4 flydende fra Scientific Anglers.
Fremme ved åen var der gang i stallingerne, og i løbet af en times tid fangede jeg 7 stallinger mellem 20 og 35 cm. De 3 var over 30 cm. Alle tog en lille mørk CDC-flue. Vandet er nu så klart, at man i solskin som i dag kan se masser af stallinger. Gedderne, jeg så sidste gang, har altså ikke ædt dem alle sammen :)
Linen var forøvrigt ganske udmærket.

17. maj 2005, Grindsted Å
Jeg kørte til åen ved 18-tiden, hvor jeg gik ned til grødeopsamlingen. I hullet lige opstrøms fangede jeg en pæn stalling på 35 cm og lidt længere opstrøms endnu en - ca 25cm. Det var blæsende og ret koldt, så jeg tjattede mig vej tilbage til bilen. Undervejs talte jeg med et par sjællændere og nogle tyskere. En af sjællænderne havde fanget en bækørred, jeg tror han sagde 37 cm.
Undervejs så jeg 2 gedder - den ene var over en halv meter og den anden omkring 30 cm.

22. april 2005, Grindsted Å
Efter dagens oprydning i garagen måtte jeg en tur til åen i det gode forårsvejr. Efter en lille snak med et par sjællændere, gik jeg helt ned til slutningen af stykket og begyndte at arbejde mig opstrøms. Jeg fik hurtigt fast fisk over for sommerhuset, og med sommerhusets gæster som tilskuere kunne jeg kane en bækørred, ca 35 cm, ind til bredden og forsigtigt sætte den fri igen.
Vinden vendte nu fra øst om i vest, hvilket gjorde fiskeriet lettere, men vejret koldere. Lige opstrøms grødeopsamlingsstedet skræmte jeg en pæn fisk, men fik hurtigt andet at tænke på, da en fin fisk huggede fluen fra sin plads under en grødebusk. Denne gang en bækørred på 38 cm. Lidt længere opstrøms så jeg et glimt i vandet ved modsatte brink, da fluen passerede, og jeg gav modhug. Denne gang var det en rigtig stor fisk, som gik tungt ved bunden i flere minutter, inden jeg kunne kane den ind over den sumpede bred på min side. Stor bækørred på 50 cm som viste sig at være fejlkroget.
Ind imellem bækørrederne havde jeg fanget 3 stallinger, bl. a. en på godt 30 cm. I svinget lige opstrøms, hvor den store ørred stod, fik jeg igen et godt hug, og med sjællænderne som tilskuere fik jeg en stalling på 36 cm. På resten af turen tilbage til bilen fiskede jeg knapt så koncentreret og bare i de store huller. En enkelt pæn stalling lod sig friste.
Se bækørreden på 38 cm.

15. april 2005, Grindsted Å
Kanon forårsvejr - så jeg tog fri til middag og kørte til åen. Jeg blev lidt skuffet, da jeg så 3 biler allerede holde ved Utoft. Alle tyskere. Da de fiskede lidt ukoncentrerede og hele tiden fangede grøde på deres nedstrøms fluer, valgte jeg at blive og gik ned til grødeopsamlingspladsen for at fiske opstrøms. Jeg så da heller ikke mere til tyskerne.
Siden sidste fisketur var vinden gået om i øst. Det gør det lidt vanskeligere at fiske med opstrøms flue og jeg efterlod da også 3 fluer i grøden langs kanterne. Jeg fangede hurtigt en bækørred omkring 30 cm og 4-5 mindre stallinger. Midt på stykket havde jeg et hårdt hug af en stor fisk. Jeg så kun fisken, en bækørred, vende i overfladen, da jeg gav tilslag. Lidt senere fangede jeg en regnbueørred, den første i Utoft i flere år.
Tilbage ved bilen besluttede jeg mig for at gå opstrøms for at kigge lidt. Her fangede jeg en lille stalling og en på 30 cm. I sidste sving inden broen havde jeg lige med et fast fisk - og den var stor. Efter 10 minutter kunne jeg kane 52 cm tyk og fed bækørred ind over brinken.
Bækørred 52 cm fra Utoft.

9. april 2005, Grindsted Å
Årets første fisketur. En kold dag med spredte skyer og en del vestenvind. Det var rart at få lov til at være sig selv efter en hård uge på messe med alt for mange mennesker, alt for mange biler og alt for mange overnatninger på et kedeligt hotel.
Jeg gik helt ned til enden af stykket ved Utoft og sad lidt og kiggede, inden jeg bandt en nymfe på forfanget og begyndte at fiske. Efter en times tid og halvvejs tilbage ved bilen havde jeg fanget 2 stallinger over målet, 2 under og 2 små bækørreder. Jeg nåede også lige at ramme mig selv i ryggen og fange fiskestangen et par gange pga den stærke blæst. Så slentrede jeg langsomt op til bilen, mens jeg begyndte at glæde mig til, at Lotte kommer i morgen.
En god start på 2005. Her er Grindsted Å i modlys.